Máriáss Péter: Föl is föltekinte
A művészi színvonal mindig megsínyli a hamari munkát – ebbe a hibába Máriáss Péter, az archaikus népi imádságok hűséges megzenésítője biztosan nem esik bele, ám legutóbbi jelentkezése óta a szokásosnál is hosszabb lélegzetet vett. A hat évnyi hallgatás után, tavaly decemberben megjelent Föl is föltekinte című album azonban minden várakozást túlszárnyalva röpteti meg lelkünket.
Feltéve a lemezt már a legelső hangoknál érezzük, itt bizony komoly szintlépés történt. Nem mintha Máriáss Péter dalai eddig ne ragyogtak volna ki a kortárs keresztény zenék kínálatából, ám ezúttal valósággal újjászülettek. Az időközben átszervezett kísérőzenekarnak ebben elévülhetetlen érdemei vannak, ahogy abban is, hogy ezek az énekek mára már gyakorlatilag elhagyták eredeti műfajukat. Máriáss Péter első dalai két évtizeddel ezelőtt a keresztény gitáros műfaj kebelén születtek, ezen a korongon azonban komolyan átgondolt, pompásan meghangszerelt és profi módon felvett, valódi szerzői zenét hallunk. A zenésztársak egyenrangú partnerekként muzsikálnak együtt a szerzővel, olyan hangszerelési és formai megoldásokat alkalmazva, amiktől a dalok műfajisága kitágul, miközben azok mindvégig őrzik intimitásukat.
Az album címadó tétele esszenciaként sűríti magába e törekvéseket: a népi ihletésű dallamok kiemelik az imádság verssorait, majd a hangszerek veszik át a kezdeményezést, és valóságos nagyzenekari apoteózist faragnak az előzőleg bemutatott zenei témákból. Az Így olvas vala hasonlóképp fordul át szelíd elmélkedésből drámai rockzenébe, s a szilajságot az album további tételeinél (Regnum Marianum, Én elmentem újhold, Él a világ, Keljetek fel, bojérok) sem kell nélkülöznünk. Időnként előkerül egy-egy okosan megkomponált hangszerbetét, jazzes közjáték, csipetnyi rock n’ roll, sőt, ízléses hard rock is. A balladisztikus vonulat nemkülönben hangsúlyos, elég csak belehallgatni a Hajnal, az Ó kegyességes, az Istenvágy vagy a Hints meg című számokba. E stílusmegjelölések azonban csak vonatkoztatási pontokként szolgálnak: a zenekar – nem túlzás – új irányzatot alkotott a lemezen.
Ezt a muzsikát ennélfogva nehéz a szokásos zenei kategóriákba besorolni. Leginkább kortárs művészi világzenének nevezhetnénk talán, de félre a címkékkel, mert ez a korong minden színtéren megállja a helyét, noha csak egyetlen mércét, a legfontosabbat tartja szem előtt: az evangéliumi ihletettséggel párosuló művészi hitelességet. A lélekröptetés csodálatosan sikerült. Máriáss Péter immár társa, mi több, továbbvivője Erdélyi Zsuzsanna felbecsülhetetlen értékű munkájának.
(Máriáss Péter: Föl is föltekinte, szerzői kiadás, 50 perc, 2016)
Paksa Balázs
(Megjelent: Új Ember, 2017. február)