Boanergész: Hangunk szól
Sokarcúnak mutatkozhat a múlt attól függően, hogyan viszonyulunk hozzá. Lehet fenyegető árny, elvetendő tévút vagy akár építkezésre alkalmas biztos alap is. A Boanergész együttes több évtizedes történelme komoly örökség, a csapat legújabb, Hangunk szól című albumán azonban mégsem érződik az ezzel való küzdelem. Sőt, a dalokat hallgatva egy olyan új, izgalmas zenei arculat kezd előttünk kibontakozni, mely a korábbiakból azt örökíti tovább, amit valóban érdemes.
Gryllus-Lackfi: Itt járt a földön
Hittan- és bibliaórák kedvelt léleknyitogató módszere, hogy az evangélium olvasása közben a tanítványok helyébe képzeljük magunkat: ha látnánk a köztünk járó-kelő, velünk élő Mestert, hogyan reagálnánk tanítására? A kérdés nem is olyan egyszerű, s több puszta szerepjátéknál. Négy éve, a koronavírus-járvány első hullámának idején ilyesféle, megszólító erejű szövegek és dallamok formálódtak Lackfi János és Gryllus Dániel fejében, hogy vigaszt nyújtsanak a böjt szárazságával egybeeső kétségbeesés hónapjaiban. A nemrég megjelent, szép kiállítású album címe nem is lehetne találóbb: Itt járt a földön.
Eljöttünk Hozzád 2023
Igazi paradoxon, nem is lehetne feszítőbb: miközben a hívő ember advent idején mindent elcsendesítene maga körül, a fogyasztásra buzdító tudatipar ebben az időszakban minden addiginál hangosabb csörömpölésbe kezd. S amint szédülten figyeljük a látóterünkbe minduntalan negédes karácsonyi sláger taktusaira betáncoló habos-babos mikulásfigurákat, könnyű megfeledkeznünk arról, milyen is lehetett a legelső karácsony valódi hangulata. Az evangéliumok szűkszavúak, Fodor Tamás és Bayer Róbert Eljöttünk Hozzád című dalciklusa azonban közel hozza a Megváltó születésének történetét – bő három évtized után új megszólalásban.
Ében: Lélekképek / Veron & András: Dicséretek / Máriáss: Ki ez imádságot elmondja velem...
Három új, bibliai ihletettségű lemezről
Sokat gondolkodom mostanság arról, kézbe adhatóak-e még ezredéves súlyú, veretes szövegeink, melyekből őseink hite táplálkozott. Nem változott-e meg a kor olyan radikálisan, hogy felkínáló és befogadó kölcsönös értetlenségben megy el egymás mellett? A kérdésre szerencsére születnek még izgalmas válaszkísérletek: a közelmúltban három olyan zenealbum is megjelent, mely korszerű köntösbe próbálja öltöztetni hitünk foglalatát.
Szakcsi Lakatos Béla, Bolyki György: A tudás fája
Még a tavalyi év végén érkezett egymás után két hír tragikus gyorsasággal: előbb sajtótájékoztatón mutatták be Szakcsi Lakatos Béla Bolyki Györggyel közösen szerzett, A tudás fája című misztériumjátékát, majd nem sokkal ezután a hírneves jazz-zeneszerző haláláról értesülhettünk. A terjedelmében és fogalmazásmódjában is súlyos mű megjelenése azóta – úgy tűnik – szinte visszhangtalan maradt. Megfejthetetlen ez a csend, ám valamiképpen mégiscsak érthető: A tudás fája bibliai alapokon vet számot az emberiség eddigi történelmével, zenéjében pedig a kortárs komolyzenei törekvések közérthető szintézisére törekszik.
Pejtsik: Pro Multis / Szarka: Missa Missio
Kézbe venni a katolikus liturgia kétezred-éves szövegét, s megzenésíteni azt: inspiráló feladat, ugyanakkor komoly próbatétel, mely a miseirodalom gyarapodásával egyre csak növekszik. Eleinte hitbéli, majd az évszázadok folyamán mindinkább zenei-mesterségbeli mérföldkőnek számított, ha egy szerző megpróbálkozott a szentmise tételeinek dallamba foglalásával, ám egyházunk jelenkori kulturális térvesztésének láttán felmerül a kérdés: annyi remekmű után van-e még értelme újabb misét írni? A lehetséges válaszokról két nemrég bemutatott kortárs misekompozíció, Pejtsik Péter Budapest Klezmer Miséje, illetve Szarka Tamás Missa Missio című műve segít eltöprengeni.
Sator Quartet: Lassú ébredés
Szóljon bár a művészet szépről vagy rútról, kellemesről vagy felzaklatóról, az alkotónak csak a lehetetlenre érdemes vállalkoznia. Nem érheti be kevesebbel, főként ha hiszi, hogy ihletét egy nála magasabb hatalomtól kapja. Heidl György eszmetörténész, az ókori egyházatyák életművének elismert kutatója időnként gitárt ragad, hogy barátaival – többek között Bognár Szilviával és Lovasi Andrással – muzsikáljon egyet. Sator Quartet néven bő egy évtizede alapított formációja Lassú ébredés címmel nemrég új albummal jelentkezett.
imperfectum: Téged vár a szívem / Szentlélek: Jönnöd kell!
Alig sejtettük, hogy a 2020-as év a koronavírus-járványról, s egyúttal civilizációnk újragondolásának kényszeréről fog szólni. Ahogy a világ, benne egyházunk is folyamatosan keresi a megújulás lehetőségét, s talán épp e különös adventben találja meg, amikor nincsenek nagyrendezvények, a vásárlási láz csillapul, s végre van időnk csendben várni az Urat. Más évek decemberi rohanásában talán kevéssé hallottuk volna meg szelíd hangját, de most különösen is érdemes felfigyelnünk az imperfectum és a Szentlélek együttes egyaránt két éve megjelent adventi lemezére.
Sillye Jenő: Jézus anyja, Mária
Mária igen-je az üdvtörténet egyik, ha nem a legfontosabb pillanata. Egy fiatal, szerény lány, aki jelet kap, s bár nem egészen érti Isten tervét, vonakodás nélkül elfogadja azt. Ez az egészen rendkívüli hit-lépés, ami miatt tiszteljük Máriát, ám az kevésbé tudatosul bennünk, hogy a Szent Szűznek későbbi élete során mennyit kellett küzdenie, hogy újra és újra megerősíthesse Gábriel arkangyalnak egykor kimondott igen-jét. Sillye Jenő Jézus anyja, Mária című művét sok más erénye mellett főleg ennek megmutatása teszi a műfaj egyik legjelentősebb alkotásává. Az oratorikus dalciklus bő harminc éve született, s épp húsz éve készült belőle stúdiófelvétel.
Boanergész: Készítsétek az Úr útját! / Olgyay: Domb mögött
A keresztény könnyűzene, legyen bár pontos elnevezése vagy helye és szerepe máig vita tárgya, kétségkívül élő zenei köznyelvként létezik és hat. A kezdetek másolt-kazettás, stencilszöveges, kézzel kottázós mozgalmi lendülete után a műfaj új lehetőségeket kapott a rendszerváltozással. Manapság, a nagykoncertek és a CD-lemez utáni facebook-korban a gitáros egyházi muzsika széttartóbb, mint valaha, melyre jó példa a Boanergész együttes, valamint Olgyay Gábor legújabb, tavaly év végén megjelent minialbuma.
Sillye Jenő: Értem is meghalt
Tán az eltelt csaknem félévszázad, tán az időközben elért lelki és zenei teljesítmények teszik: a magyar keresztény könnyűzene óhatatlanul klasszicizálódik. S legfőképpen Sillye Jenő 1969-től íródó életműve, mely a műfaj fejlődésére meghatározó, több esetben szinte kizárólagos hatást gyakorolt.
Korál-sziget: Electric
Mire ezek a sorok megjelennek, a reformáció ötszázadik évfordulójának szóló ünnepségek és megemlékezések javán már túl leszünk, ám a seregnyi esemény között érdemes odafigyelni két, nemrégiben megjelent lemezre: Gryllus Dániel Tíz példázat, valamint a Korál-sziget együttes Electric című albuma unalmas múltidézés helyett jelenvalóvá teszi a lutheri örökséget. Az idősebbik Gryllus testvér legújabb bibliás lemezéről már volt szó ehelyütt, térjünk ki tehát a Korál-sziget friss albumára.
Gryllus: Tíz példázat
„Jézust fölösleges ábrázolni ott, ahol ámuló és megindult arcok vannak.” Ezért nem látjuk az Urat színről színre Borsos Miklós tusrajzán. Csak a Jézus tanítását hallani akaró emberek néhány vonással teremtett alakját. A képzőművész – iménti mondata szellemében – Krisztus szemszögéből rajzolta meg a hegyi beszéd érkező hallgatóságát azon a képen, amely most Gryllus Dániel új bibliai lemezének borítóján találta meg méltó helyét.
Taizé: Laudemus Deum
Nem könnyű megmondani, hogy tizenkét évvel az alapító, Roger Schutz halála után merre tart ma a Taizéi Mozgalom. S lehet, hogy naivitás egy friss hangfelvételtől válaszokat várni, ám a Laudemus Deum címmel idén tavasszal megjelent új, magyar nyelvű album mégiscsak jelez valamit – miközben nem több és nem kevesebb, mint egy komoly odafigyeléssel, imádságos légkörben felvett, kiváló lemez.
Golgota: A kegyelem húrjain / Helyes_Beat: Örökkévaló
Nagyhét és Húsvét – az egyházi év talán legkiemelkedőbb időszakában különös erővel rezonál belső világunk a liturgiában megszólaló gregoriánra, valamint az egyházzene-irodalom nagyjainak, Palestrinának vagy Bachnak idevonatkozó műveire. Hozzátehet-e bármit is e művészi-lelki kincsekhez az utóbbi száz év zenei termése? Ami a nagyheti liturgiát magát illeti, talán kevéssé, ám ami a komoly, összeszedett átelmélkedést, nos, ebben bizonyosan segít a Golgota dicsőítő csoport A kegyelem húrjain, illetve a Helyes_Beat Örökkévaló című, nemrég megjelent albuma.
Máriáss Péter: Föl is föltekinte
A művészi színvonal mindig megsínyli a hamari munkát – ebbe a hibába Máriáss Péter, az archaikus népi imádságok hűséges megzenésítője biztosan nem esik bele, ám legutóbbi jelentkezése óta a szokásosnál is hosszabb lélegzetet vett. A hat évnyi hallgatás után, tavaly decemberben megjelent Föl is föltekinte című album azonban minden várakozást túlszárnyalva röpteti meg lelkünket.
Vedres Csaba: Miserere
2016. szeptember 26-án mutatták be Vedres Csaba zeneszerző az irgalmasság szentévében elkészült Miserere című 50 perces oratóriumát a pécsi Kodály Központban. A továbbiakban dr. Bozsai Gábor ismertetése olvasható, mely a Parlando folyóiratban jelent meg.
Illés Lajos: Velünk az Isten / Vukán György: Missa ad Dominum Jesum Christum
A misztérium vonzásában
Huszonöt év bizony már zenetörténeti távlat: ennyi idő alatt akár remekműveket is könnyen feledésre ítélhet a hálátlan utókor. Bár elsősorban nem ezirányú munkáikról ismerjük őket, Illés Lajos és Vukán György egyaránt komoly mértékben járult hozzá a kortárs magyar szakrális zenéhez. A negyedszázada bemutatott Velünk az Isten rockoratórium, illetve a Missa ad Dominum Jesum Christum misekompozíció nem csupán keletkezésének idejében, hanem szándékaiban és részben zenei megfogalmazásában is osztozik. Felidézésükkel egyúttal szerzőikre is emlékezünk.
Olgyay Gábor: Naphimnusz
Lehet-e találóbb vállalás a Ferenc pápa meghirdette irgalmasság szentévében, az általa kiadott Laudato si teremtésvédelmi enciklika idején, mint megzenésíteni Assisi Szent Ferenc Naphimnuszát? Olgyay Gábor tavaly elkészült műve nem csupán aktualizál, hanem a szerzői életmű betetőzéseként a kortárs magyar egyházzenében is új utakat nyit.
Pipó József: Reményem, boldogságom
Várva várt lélekemelő zenés album
Velem együtt bizonnyal évek óta sok zenekedvelő egyre türelmetlenebbül tette fel a kérdést: mikor jelenteti meg végre dalait hangfelvételen Pipó József? Eddig reménykedtünk, most viszont boldogok lehetünk: megjelent a dalszerző Reményem, boldogságom című lemeze.