imperfectum: Értem áldozta Ő az életét
Az imperfectum együttes, noha nagyjából másfél évtizedes története során többféle felállást és stílusváltást is megért, nemrég visszatért oda, amiben mindig a legerősebb volt: élő felvételt adott ki egy közelmúltbeli zenei áhítatáról. Aki ismeri a zenekar kezdeti próbálkozásait, az tudja, hogy még a stúdiólemezek előtt hasonló felfogásban született amatőrfelvételek terjedtek az imperfectum imaóráiról. Habár az énekhang néhol elcsuklott, a gitár elhangolódott, a hangszerek itt-ott tévesztettek, igazi Lélek-érintette zenét hallhattunk. Ugyanez kiérezhető a tavalyi nagyszerdai zenei áhítaton készített felvételből, melynek a zenekar az Értem áldozta Ő az életét címet adta.
The Neal Morse Band: The Grand Experiment
Mindig kockázatos, ha valaki elhagyja saját komfortzónáját, ám egy művésznek időről időre szüksége van rá, ha meg akarja őrizni frissességét. Neal Morse már a második komoly változtatást hajtja végre pályáján, melynek friss bizonyítéka az idei év elején megjelent, árulkodó című The Grand Experiment album.
Sillye Jenő – Kovács Gábor: Perzsa oratórium
„Az Ige testté lett” – lényege szerint a János-evangélium prológusának e mondatát (Jn 1,14) bontja ki Sillye Jenő és Kovács Gábor Perzsa oratórium című műve, mely keletkezése után nem sokkal nemcsak az ismert keresztény dalszerző életművében, hanem a papköltővel közösen írt, nagyobb lélegzetű darabok között is méltatlanul elsikkadt. Pedig a Perzsa oratórium mindenképp érdemes figyelmünkre: ahogy a Kristályóriás és a Jöjj, Lángoló! rendre szokatlan megközelítésben meséli el a húsvéti, illetve pünkösdi eseményeket, jelen darabunk, ha lehet, még formabontóbb, ugyanis következetesen szembemegy mindazzal, amit egy hagyományos, Jézus születéstörténetét feldolgozó karácsonyi pásztorjátéktól elvárnánk.
Neal Morse: Songs From November
Az örökmozgó Neal Morse nem csupán zenei tehetségével, hanem szokatlan termékenységével is kitűnik a kortárs amerikai rock mezőnyéből: projektről projektre ugrál, rendre nagylemezek sorát tölti meg nagyívű szerzeményeivel, miközben legszemélyesebb dalait saját neve alatt adja ki. A tizenkét éve megtért, főként neoprogresszív rockot művelő zenész ezúttal másokra hagyta a hosszan terjengő, összetett fogalmazásmódot, és Songs From November név alatt egészen egyszerű dalcsokorral jelentkezett.
Cédrus: Ég, világ
Úgy jött szembe velem ez a lemez, mint a robogó mozdony, és egyből leterített. Felüdítő fuvallat a közhelyekből épülő műfaj sokszor önismétlő áradatában, s egyben felkavaró vihar a kifejezés szokatlan intenzitása okán. Tizenkét remekbeszabott dal, eszméltető mélységek, fölényes stílusérzék, egységes üzenet – az evangélikus Cédrus együttes Ég, világ címmel megdöbbentően érett munkát rakott le az asztalra 2001-ben.
Rőmer Károly: A láthatáron túl
Műfajunk nagy, közös adóssága, hogy Rőmer Károlynak még mindig nem jelent meg igazi szerzői lemeze. Az ezredforduló környékén felbukkant ugyan a boltok polcain egy Ünneplek, éneklek elnevezésű album szerzőnk nevével, ám az inkább egyfajta karizmatikus dal-válogatásnak tekinthető, két Rőmer-szerzeménnyel. S ott van még az 1994-ben megjelent Megtört kenyér, kitöltött bor című kazetta, mely nagyívű koncepciója és lelkigyakorlattal felérő hatása ellenére méltatlanul elsikkadt. Habár az idén kiadott A láthatáron túl koncertfelvételen nem kizárólag Rőmer-dalok sorakoznak, mégis sokat enyhít ínségünkön, hiszen bevezet zenészünk különleges világába.
Sillye Jenő – Kovács Gábor: Jöjj, Lángoló!
Sillye Jenő dalszerzői pályájának kétségkívül különleges időszaka volt a Kovács Gábor papköltővel való együttműködés, mely egyúttal egybeesett énekesünknek az egyszerű gitáros daloktól a nagyívűbb formák iránt elmozduló érdeklődésével, s ezt egy negyvenfős állandó kórus és kamarazenekar megszervezése és szolgálata is bizonyította. Az életmű oratóriumainak legnagyobb részét termő időszaknak a pünkösdi témájú Jöjj, Lángoló! című misztériumjáték egyik utolsó, kissé túlérett gyümölcse.
Sillye Jenő és barátai: Álmaimból, lelkemből
Ha azt állítom, nosztalgiázás, tiltakoznak a rajongók: a dalok most is élnek és hatnak. Ha azt állítom, kordokumentum, az alkotó szerényen hárít: ő csupán egy dalszerző-énekes. Ha pedig azt állítom, best of-gyűjtemény, maga a diszkográfia cáfol meg: három, majd kilenc évvel később egyaránt megjelent egy-egy bevallott válogatáslemez az életmű legjobb(nak ítélt) dalaiból. Sillye Jenő és barátai Álmaimból, lelkemből című, kazettán megjelent albumára mégis illik bizonyos szempontból mindhárom iménti jelző, már csak azért is, mert miközben hallgatom, ámulva jövök rá a borítón található kiadási évre pillantva, hogy a lemez immár húszéves.
Townscream: Nagyvárosi ikonok
Tizenöt éve, 1999-ben szüntette be működését a magyar rocktörténet talán legpechesebb zenekara. Habár a Townscream együttes a koncertlehetőségek hiánya mellett Vedres Csaba előző zenekarának, az After Cryingnak árnyékával is mindvégig küzdött, egyetlen lemezével, az 1997-ben megjelent Nagyvárosi ikonok című albummal mégis maradandót alkotott: rocklemez nem szólt még ilyen átható erővel a nagyvárosi lét elidegenítő hatásáról.
Stryper: No More Hell To Pay
Emlékszünk-e még a Europe együttes Final Countdown-jára? Fülbemászó, mégis kemény zene, bravúros hangszerbűvölés, extravagáns fellépőruhák, lobogó hajzuhatagok, elképesztő pirotechnika, s persze pózolás minden mennyiségben – a nyolcvanas évek glam-metáljának összes jellemzőjét egybesűríti e gigantikus sikerű dal, melynek szintidallamát és gitárszólóját azóta is számtalan kamaszsrác próbálgatta otthon, a haveroktól kölcsönkért vagy a szülőktől karácsonyra kikönyörgött hangszeren. Az azonban már kevesebbekhez jutott el ide, Közép-Európába, hogy a műfaj egyik zászlóvivője bizony egy keresztény együttes volt. A Stryper egyszerre terjesztette el a dallamos metál stílusjegyeit és fogadtatta el széles tömegekkel a keresztény üzenetet.
Fodor Tamás, Bayer Róbert: Eljöttünk Hozzád
Legkésőbb advent elején szinte minden hazai gitáros énekkar elkezd felkészülni az esedékes pásztorjátékra, hiszen a szenteste délutánján, többnyire a templomban tartott karácsonyi műsor bizony zenei kíséretet kíván. Az epizodikus evangéliumi történet illusztrálásához leginkább egy sokféle forrásból összeválogatott dalcsokor a legkézenfekvőbb, ám egyre több helyen hangzik fel összekomponált, esetleg teljes egészében saját szerzésű karácsonyi misztériumjáték. Ebből az egyre növekvő – itt-ott hanghordozón is megjelenő – kínálatból emelkedik ki Fodor Tamás és Bayer Róbert Eljöttünk Hozzád című, 1998-ban megjelent karácsonyi dalciklusa, több tekintetben is.
Dés, Balázs, Voces4: Contemporary Gregorian
Nem tudjuk elképzelni, milyen lehetett a kor, amelyben a gregorián élő zenei köznyelvként működött. A valószínűleg örökre megismételhetetlen csodát, de még annak illúzióját sem akarja reprodukálni Dés László, a Balázs Elemér Quartet és a Voces4 Ensemble közös vállalkozása, a 2005-ben megjelent Contemporary Gregorian, mert alkotói tisztában voltak azzal, hogy ez lehetetlen. Sokkal nagyobb ambícióik voltak: Európa zenei anyanyelvét egy ma élő zenek köznyelv, a jazz sajátosságaival szerették volna ötvözni.
Pipó József: Szent Kereszt-mise
Találós kérdés: dallamos és kerek, könnyen megtanulható és egyszerű, szájról szájra terjed az internetkorszakban, eredete ismeretlen. Mi az? Ha a magyar keresztény könnyűzene tájain keresgélünk, szinte biztosra vehetjük a megfejtést: Pipó József-dal. Míg a műfaj „öregjeinek”, Sillye Jenőnek, Daxnak vagy Borka Zsoltnak az életműve ma már jórészt hozzáférhető, Pipó Józsefről jószerével egyetlen könyv, cikk vagy utalás sem jelent meg eddig, néhány, nyomtatásban megjelent dalán kívül. Dalainak hatásáról és elkötelezettségéről városi legendák keringenek, ám most maga a szerző varázsolja elő magát: 39 évvel első dalainak megírása után végre önálló albummal jelentkezik Szent Kereszt-mise címmel. S ez több szempontból is jelzésértékű.
Ola Gjeilo: Northern Lights
Vannak még csodák – sóhajt fel megkönnyebbülten az újdonságok hajszolásába belefáradt zenehallgató, az életidegen szerzői koncepciókra ráunt zenetudós és a zenei tömegtermelés követésében megfásult recenzens. Ola Gjeilo 2012-ben megjelent szerzői lemezét, a Northern Lights című korongot ugyanis nem túlzás e szóval illetni. Hiszen a norvég származású szerző egyházzenei kórusműveit felsorakoztató album első taktusainak hallatán nem is zeneszerzői teljesítményre, a kitűnő előadásra vagy az igényes kivitelre, hanem valami egészen másra asszociálunk: Ola Gjeilo nem csak zenét írni, hanem imádkozni is tud. Nagy-nagy kincs ez Európa komolyzenéjének elitizmusba zárkózása idején.
Helyes_Beat: Nincs más Isten
Hogy Jézus üzenete aktuális, azt tudjuk. De egyúttal trendi is? S ha nem, feltétlenül azzá kell-e tennünk, hogy eljusson a címzett(ek)hez? Ilyen és ehhez hasonló kérdések jártak a fejemben, miközben a Helyes_Beat zenekar Nincs más Isten című, idén megjelent bemutatkozó lemezét hallgattam. A megoldáshoz nem igazán jutottam közelebb, de ez nem az album hibája.
Arvo Pärt: Passio
Minden, a transzcendencia iránt kicsit is érzékeny zeneszerző megilletődve veszi kézbe a passió szövegét, amikor úgy dönt, megzenésíti. A sűrű drámaiság, a szimbólumok egymásba fonódása, a próféciák beteljesedése, a vériszamos szenvedés és a tragikus, számunkra mégis reményt adó kereszthalál e súlyos tömörsége eleven felkiáltójel, melyhez mind lelkileg, mind művészileg nehéz felnőni. Az európai zenetörténet rendkívül gazdag passió-irodalma számos remekművet szült, ám előfordul, hogy épp a mégoly tiszteletreméltó hagyomány radikális elvetése nyit új utakat.
Signum: Benne van múltunk, jövőnk
Nem vagyok híve keresztény közösségeink egyre növekvő elkülönülésének, miszerint létrehozzuk minden kulturális, társadalmi jelenség vagy intézmény „keresztény változatát”, majd otthonossá varázsolt mikrovilágunkban kényelmesen berendezkedve végleg elfeledkezünk az evangelizálásról. Örömmel üdvözlöm tehát a Signum együttes muzsikáját, mely kortárs köntösbe öltözteti Jézus üzenetét. S ráadásul igazi bulizene. Farsang idején kivált érdemes elővenni a fénykorát az ezredfordulón élő, ma már inaktív együttes három albumnyi életművét, melyből Benne van múltunk, jövőnk címmel 2012 karácsonyára jelent meg összefoglaló válogatás.
Korál-sziget: Velem vándorol...
Gyakran hangzik el a vád a keresztény ihletettségű kortárs zenével szemben, hogy az nem épít az európai egyházzene elmúlt évszázadainak eredményeire. Az állítás igaz is, meg nem is. Egyrészt immár majd’ százéves, tiszteletet parancsoló (bár nem tagadható, főként angolszász) hagyomány talaján áll mindaz, amit ma (félresikerült megnevezéssel) könnyűzenének nevezünk, s ez a tény kétségtelenül igaz a keresztény gitáros muzsikára is. Másrészt viszont valóban lámpással kell keresnünk a műfaj dalai között azokat, melyek büszkén felvállalják és felhasználják a hithű elődök istendicséretének zenei és szövegi örökségét. Szerencsére a helyzet változóban van, s ebben ezúttal evangélikus testvéreink mutatnak példát: a méltán elismert Promise együttes romjaiból alakult Korál-sziget 2011-es Velem vándorol... című albuma frissen és okosan elegyít régit és újat.
Bolyki Brothers: Karácsony
Aki karácsony tájékán találkozott már bejglivel és egyéb finomságokkal, tanúsíthatja a közmondás igazát: néha a jóból is megárt a sok. Így van ez olyan alkotók esetében is, akik egyenletesen magas színvonalon ontják magukból műveiket (a zeneiparban ez leginkább stúdióalbum – koncertlemez – DVD sormintát jelent, lehetőleg évenkénti sűrűségben, nehogy a rajongók kiadvány nélkül maradjanak). A Bolyki Brothers kedvelőit viszont nem fenyegeti a jóllakottság unalma, hiszen a világszínvonalon muzsikáló acapella csapat ritkán jelentet meg új anyagot, az viszont mindig eseményszámba megy. Ahogy 2002-ben, úgy 2009-ben is párban érkezett két kiadvány: a fiúk a Power stúdiólemez után nem sokkal Karácsony címmel adtak ki EP-t.
Tolcsvay László – Tolcsvay Béla: Magyar Mise
„Érintsd meg a lelkem...”
A fáma úgy szól, hogy Balás Béla – aki helyi káplánként anno Nagymarosra is elvitte Szilas Imre Beatmiséjét – a magyar beatkorszak hajnalán állítólag Illéséket is mise szerzésére kapacitálta (forrás, 107. oldal). A kívánság – talán „Beton” atya meglepetésére is – végül két évtizeddel később és egy szerzőpárossal arrébb talált nyitott fülekre, amiből aztán a magyar rocktörténet egyik legérdekesebb alkotása lett. A Tolcsvay testvérek Magyar Mise című műve ugyanis kapukat nyit meg: szerzőit új pályaszakasz felé indította, hallgatóinak számára pedig úgy beszél a spiritualitás fontosságáról, hogy nem követi szigorúan egyik felekezet előírásait sem.